Výuka informatiky

27. 03. 2025

Šesťáci se učili pracovat s daty přímo v terénu

Jak naučit žáky pracovat s daty, tak, aby je to bavilo? Stačí jim dát jednoduchý, ale praktický úkol! V rámci hodiny informatiky jsme se se žáky 6. třídy vydali na Hostinské náměstí, kde jsme si na reálném příkladu ukázali, jak se sbírají a analyzují data.

Sledování aut jako základ pro práci s tabulkami

Děti dostaly jasný úkol – po dobu 20 minut sledovat auta projíždějící náměstím a zaznamenávat jejich barvy. Možná to na první pohled vypadá jako jednoduchá aktivita, ale šlo o mnohem víc!

Nasbírané údaje jsme následně využili v dalších hodinách informatiky, kde jsme se naučili:

  • vytvářet a upravovat jednoduché tabulky,
  • správně zapisovat data a orientovat se v nich,
  • vyvozovat závěry na základě nasbíraných informací,
  • používat základní funkce v Excelu pro analýzu dat.

Učení hrou a první krůčky ke statistice

Žáci si prakticky vyzkoušeli, jak důležité je soustředit se při sběru dat – jakákoli nepozornost mohla ovlivnit konečné výsledky. Kromě toho se nenásilnou formou seznámili se základy statistiky, kterou budeme v budoucnu dále rozvíjet.

Tato netradiční hodina informatiky dětem ukázala, že práce s daty není jen o číslech v tabulkách, ale také o pozorování, přesnosti a správné interpretaci výsledků. A hlavně – že informatika nemusí probíhat jen v učebně u počítače!

 

 

Fotogalerie