Naši učitelé pravidelně zařazují do výuky českého jazyka tyto dílny, které mají kladnou odezvu u žáků a učí je mít v lásce čtení.
ČTENÁŘSKÉ DÍLNY
Dílna čtení v praxi
Cíle: rozvíjení vědomého čtenářství a vytváření kladného vztahu k vlastní četbě, motivace pro celoživotní učení
Obsah dílny: souvislá četba beletristického textu, hovory o knihách - písemné přemýšlení nad knihami, referát o knize, zápisy z četby, seznam přečtených knih, podvojný deník, dopisy, sebehodnocení četby
Funkční dílna čtení
Organizace dílny čtení
Dílna čtení má své pevné místo v týdenním rozvrhu českého jazyka. Rozsah dílny má tradiční rámec 45 minut. Průběh a uspořádání je časově flexibilní, umožňuje zkrátit či prodloužit jednotlivé části.
Pravidla dílny čtení
1. Musíte číst po celou dobu.
2. Nikoho nevyrušujte.
3. Žádné přestávky na záchod a pití.
4. Vyberte si knihu nebo text na čtení před začátkem čtenářské dílny.
5. Během minilekcí naslouchejte.
6. Můžete sedět pohodlně kdekoli.
Důležité součásti dílny čtení
o hovory o knihách (sledované jevy) - písemné přemýšlení nad knihami
o podvojný deník
o dopisy
o formulář
o souvislé psané sebehodnocení
Souvislá četba beletristického textu
Žáci si jdou se svými knihami sednout do kruhu. Zadáme jev, který budou při čtení sledovat. Např.: Sledujte vztahy v příběhu - kdo koho miluje, kdo koho nesnáší a proč... (Máme možnost rozšířit jev či téma do evokační aktivity nebo minilekce.) Žáci si najdou pohodlné místo ke čtení a začnou číst. Po skončení četby nastávají čtenářské reakce. Probíhají buď společně v kruhu, nebo kooperativně ve dvojicích, případně nejdříve v podobě písemného záznamu a až poté ve dvojicích či kruhu. Na závěr se vždy sejdeme v kruhu, reflektujeme proběhlou činnost a velmi často hodnotíme, jak se nám dnešní přečtený úsek knihy líbil (0 - 10 bodů) a kolik jsme dnes přečetli stran. Často také hovoříme o významu a důležitosti četby.
Čtenářské reakce
a) Hovory o knihách (sledované jevy) - písemné přemýšlení nad knihami
Pro hovory o knihách vybíráme taková témata či jevy, které umožňují otevřené a zajímavé rozhovory. Zároveň by měly být takové, že se objevují v rozličných knihách a žánrech (každý totiž čte něco jiného).
Nevhodné je tedy zadat otázku: Jak se jmenoval hlavní hrdina? O tom se povídat nedá. Když otázku zformulujeme na: Jaký problém nebo konflikt měl hlavní hrdina a co bys dělal(a) ty na jeho místě? - otevírá se nám možnost pro přínosnější rozhovory a přemýšlení.
Možnosti sledovaných jevů
o jaký byl plán, jak tento problém vyřešit...
o podařil se ten plán... proč...
o co bych poradil(a) nebo jak bych postupoval(a) já...
U žáků, kteří začínají s dílnou čtení, se osvědčilo vést nejdříve pouze hovory o knihách, ve druhém pololetí pak stále častěji píšou a formulují nejprve písemně a poté teprve hovoří či dávají přečíst ostatním své myšlenky.
Zdroj: https://clanky.rvp.cz/clanek/o/z/2719/DILNA-CTENI-V-PRAXI.html