Čtenářské dílny

Naši učitelé pravidelně zařazují do výuky českého jazyka tyto dílny, které mají kladnou odezvu u žáků a učí je mít v lásce čtení.

ČTENÁŘSKÉ DÍLNY

Dílna čtení v praxi

Cíle: rozvíjení vědomého čtenářství a vytváření kladného vztahu k vlastní četbě, motivace pro celoživotní učení

Obsah dílny: souvislá četba beletristického textu, hovory o knihách - písemné přemýšlení nad knihami, referát o knize, zápisy z četby, seznam přečtených knih, podvojný deník, dopisy, sebehodnocení četby

Funkční dílna čtení

  • žáci mají pravidelně alespoň 1x týdně přímo v hodinách českého jazyka prostor 20 - 30 minut na samostatné souvislé čtení
  • žáci čtou beletristické knihy, které si sami vybírají (je nutné mít připravenou zásobu pro děti vhodných a přitažlivých knih)
  • ve třídě probíhají čtenářské reakce ((roz)hovory o knihách) a s nimi související aktivity

Organizace dílny čtení

Dílna čtení má své pevné místo v týdenním rozvrhu českého jazyka. Rozsah dílny má tradiční rámec 45 minut. Průběh a uspořádání je časově flexibilní, umožňuje zkrátit či prodloužit jednotlivé části.

  • Minilekce (5 - 15 min.)
  • Čtení (20 - 30 min.)
  • Čtenářské reakce (5 - 15 min.)

Pravidla dílny čtení

1. Musíte číst po celou dobu.

2. Nikoho nevyrušujte.

3. Žádné přestávky na záchod a pití.

4. Vyberte si knihu nebo text na čtení před začátkem čtenářské dílny.

5. Během minilekcí naslouchejte.

6. Můžete sedět pohodlně kdekoli.

Důležité součásti dílny čtení

  • Souvislá četba beletristického textu
  • Čtenářské reakce

    o hovory o knihách (sledované jevy) - písemné přemýšlení nad knihami

    o podvojný deník

    o dopisy

  • Referát o knize
  • Zápisy z četby
  • Seznam přečtených knih
  • Sebehodnocení četby

    o formulář

    o souvislé psané sebehodnocení

Souvislá četba beletristického textu

Žáci si jdou se svými knihami sednout do kruhu. Zadáme jev, který budou při čtení sledovat. Např.: Sledujte vztahy v příběhu - kdo koho miluje, kdo koho nesnáší a proč... (Máme možnost rozšířit jev či téma do evokační aktivity nebo minilekce.) Žáci si najdou pohodlné místo ke čtení a začnou číst. Po skončení četby nastávají čtenářské reakce. Probíhají buď společně v kruhu, nebo kooperativně ve dvojicích, případně nejdříve v podobě písemného záznamu a až poté ve dvojicích či kruhu. Na závěr se vždy sejdeme v kruhu, reflektujeme proběhlou činnost a velmi často hodnotíme, jak se nám dnešní přečtený úsek knihy líbil (0 - 10 bodů) a kolik jsme dnes přečetli stran. Často také hovoříme o významu a důležitosti četby.

Čtenářské reakce

a) Hovory o knihách (sledované jevy) - písemné přemýšlení nad knihami

Pro hovory o knihách vybíráme taková témata či jevy, které umožňují otevřené a zajímavé rozhovory. Zároveň by měly být takové, že se objevují v rozličných knihách a žánrech (každý totiž čte něco jiného).

Nevhodné je tedy zadat otázku: Jak se jmenoval hlavní hrdina? O tom se povídat nedá. Když otázku zformulujeme na: Jaký problém nebo konflikt měl hlavní hrdina a co bys dělal(a) ty na jeho místě? - otevírá se nám možnost pro přínosnější rozhovory a přemýšlení.

Možnosti sledovaných jevů

  • hlavní postavy, co je na nich sympatického (co naopak nesympatického)
  • záporná postava v příběhu
  • staří a mladí - věk postav
  • co bych dělal(a) na místě postavy...
  • vztahy (kdo koho nesnáší, miluje...)
  • s kým by ses chtěl(a) kamarádit a proč...
  • co zažila postava příjemného (zmrzlina, zážitek...), co nepříjemného (injekce, hádka...)
  • stručný děj
  • prostředí
  • zvíře a jeho role v příběhu
  • předmět a jeho role v příběhu
  • nové informace
  • zábava, vtip...
  • konflikty, problémy
  • jaký problém či jaké problémy vyvstaly před postavou...

    o jaký byl plán, jak tento problém vyřešit...

    o podařil se ten plán... proč...

    o co bych poradil(a) nebo jak bych postupoval(a) já...

  • čím se moje kniha liší od ostatních knih...
  • vyberte jedinou větu, která ostatní zaujme, a výrazně ji přečtěte nahlas (před přečtením si ji několikrát přečtěte potichu pro sebe)...
  • napiš dopis hlavní/některé postavě...

U žáků, kteří začínají s dílnou čtení, se osvědčilo vést nejdříve pouze hovory o knihách, ve druhém pololetí pak stále častěji píšou a formulují nejprve písemně a poté teprve hovoří či dávají přečíst ostatním své myšlenky.

Zdroj: https://clanky.rvp.cz/clanek/o/z/2719/DILNA-CTENI-V-PRAXI.html